Geluid voor VR en 360º video

pic9.733448e+14

Virtual Reality, 360º film en Augmented Reality beginen meer en meer een begrip te worden.


Diverse partijen houden zich inmiddels bezig met het creëren content voor deze vormen van nieuwe media. Het bestaat al enkele jaren, maar vooral door de technische vooruitgang en de komst van snellere processors is het pas enkele jaren mogelijk om een geloofwaardige content te produceren en af te spelen.


Sinds eind 2015 is er de mogelijkheid bij gekomen om ook een virtuele 360°, 3D audio beleving aan te bieden. Op YouTube, op Facebook, met de Oculus rift, Samsung gear VR de HTC vive en zelfs met een cardboard is het mogelijk om het geluid in deze 360º te ervaren.


Wij zijn al jaren actief met het introduceren van B-Format ook wel ambisonic genoemd, als het standaard audio format voor 360º content. Ambisonic is al bedacht rond de jaren 70 en heeft de zelfde sferische eigenschappen als 360º beeld en maakt het daardoor uitermate geschikt voor ruimtelijk geluid.


Zamen met Audio Aese in Utrecht hebben we shoftware ontwikkeld waarmee we een perfect geluidsbeeld kunnen produceren bij alle VR producties.

Sphere.small

Samen met bedrijven als Dffrend Media, 25FPS, Broekhuizen Wirtz, Scopic, Exosphere, VR Gorilla en Eastboud hebben we in de afgelopen jaren aan uiteenlopende producties, voor oa, De Voice, Belastingdienst, Samsung, T-Mobile, de NTR het ministerie van Defentie, Deloitte, Chiquita, Pearle en nog vele anderen meegewerkt om het geluid bij de 360 films te produceren. Hierbij doen we de opname tijdens het filmen als de postproductie.


Voor meer informatie kijk ook eens op 360sound.nl

De making-of, van de opname die we maakte voor The Voice

shapeimage_2

2021©Ronald van der Spek