Geluid voor VR en 360º Video

Virtual Reality, 360º film en Augmented Reality beginen meer en meer een begrip te worden.


Diverse partijen houden zich inmiddels bezig met het creëren content voor deze vormen van nieuwe media. Het bestaat al enkele jaren, maar vooral door de technische vooruitgang en de komst van snellere processors is het pas enkele jaren mogelijk om een geloofwaardige content te produceren en af te spelen.


Sinds eind 2015 is er de mogelijkheid bij gekomen om ook een virtuele 360°, 3D audio beleving aan te bieden. Op YouTube, op Facebook, met de Oculus rift, Samsung gear VR de HTC vive en zelfs met een cardboard is het mogelijk om het geluid in deze 360º te ervaren.


Wij zijn al jaren actief met het introduceren van B-Format ook wel ambisonic genoemd, als het standaard audio format voor 360º content. Ambisonic is al bedacht rond de jaren 70 en heeft de zelfde sferische eigenschappen als 360º beeld en maakt het daardoor uitermate geschikt voor ruimtelijk geluid.

Sphere.small
shapeimage_2

©Ronald van der Spek